Συχνές ερωτήσεις για την κάνναβη

Η βιομηχανική «κλωστική» κάνναβη παρασκευάζεται από φυτά που ανήκουν στην οικογένεια των Cannabaceae.  Σε αντίθεση με την γνωστή κάνναβη, η «κλωστική» κάνναβη δεν χρησιμοποιείται για ψυχαγωγικούς (ευφορικούς) σκοπούς αφού η περιεκτικότητα της σε τετραυδροκανναβινόλη, την δραστική ψυχοτρόπο ουσία είναι πολύ χαμηλή και συγκεκριμένα μέχρι 0.2% σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της Νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  

Σημειώνεται για σκοπούς σύγκρισης, ότι η περιεκτικότητα της κάνναβης που χρησιμοποιείται για ψυχαγωγικούς σκοπούς φτάνει και μέχρι 16%. Μέχρι σήμερα η κλωστική (βιομηχανική) κάνναβη δεν μπορούσε να καλλιεργηθεί στην Κύπρο, λόγω της βοτανικής της συγγένειας με την cannabis sativa, η οποία σύμφωνα με τον Περί Ναρκωτικών Φαρμάκων και Ψυχοτρόπων Ουσιών Νόμου, είναι απαγορευμένη. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η κοινοτική νομοθεσία ρυθμίζει την εισαγωγή σπόρων κάνναβης για καλλιέργεια στη βάση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου, ζητώντας παράλληλα από τα κράτη μέλη να εγκαθιδρύσουν μηχανισμούς ελέγχου και αδειοδότησης.

Η Αρχή Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, έχει τροχοδρομήσει την τροποποίηση του «Περί Ναρκωτικών Φαρμάκων και Ψυχοτρόπων Ουσιών Νόμου», έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει το Ευρωπαϊκό κεκτημένο και τους σχετικούς κανονισμούς, όπου η καλλιέργεια βιομηχανικής (κλωστικής) κάνναβης επιτρέπεται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, που θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν μηχανισμούς παρακολούθησης και ελέγχου.

Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας της των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (National Institute of Health & National Institute on Drug Abuse), η κάνναβη είναι εθιστική. Εκτιμήσεις από επιστημονικές έρευνες αναφέρουν ότι 9% των χρηστών εθίζονται στην μαριχουάνα. Το ποσοστό αυτό είναι ακόμα πιο ψηλό ανάμεσα στα άτομα που ξεκινούν τη χρήση σε πιο νεαρή ηλικία (17% ανάμεσα σε νεαρούς χρήστες και 25-50% ανάμεσα στους χρήστες κάνναβης σε καθημερινή βάση).  Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι μακροχρόνιοι χρήστες κάνναβης οι οποίοι προσπαθούν να σταματήσουν τη χρήση αναφέρουν την ύπαρξη στερητικών συμπτωμάτων  συμπεριλαμβανομένων ευερεθιστότητας, αϋπνίας, μειωμένης όρεξης, άγχος και λαχτάρα (craving) για χρήση κάνναβης.  Μετά από χρήση μιας φοράς η τετρουδροκανναβινόλη παραμένει στο ανθρώπινο σώμα μέχρι και 30 ημέρες. Για αυτό το λόγο και τα στερητικά συμπτώματα που αναφέρονται πιο πάνω δεν γίνονται άμεσα αντιληπτά (Ashton, 2001).

Πολλές μελέτες συμπεραίνουν ότι η χρήση κάνναβης δύναται να αποτελέσει ουσία εισόδου στην χρήση άλλων ουσιών και συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο χρήσης άλλων παράνομων ουσιών, τον κίνδυνο κατάχρησης ή εξάρτησης σε άλλες παράνομες ουσίες και την χρήση πολλαπλών εξαρτησιογόνων ουσιών (Golub A., Johnson B. & Fergusson D., Horwood J. & Fergusson D., Boden J., Horwood J.).

Παράλληλα, με βάση τα στοιχεία για το έτος 2012 (όσοι άρχισαν θεραπεία το συγκεκριμένο έτος), από το σύνολο των ατόμων που απευθύνθηκαν για θεραπεία, το 53.3% ζήτησε βοήθεια λόγω χρήσης κάνναβης.  Από αυτούς, πέραν του 50% ζήτησε βοήθεια χωρίς τον «εξαναγκασμό» της ΥΚΑΝ.  Επίσης, από αυτούς που ζήτησαν βοήθεια λόγω χρήσης ουσιών εκτός της κάνναβης, 8 στους 10 ξεκίνησε την χρήση από την κάνναβη (ΕΚΤΕΠΝ, 2013).

Όταν η μαριχουάνα καπνίζεται, το ενεργό συστατικό της κάνναβης, το THC περνά γρήγορα από τους πνεύμονες στο αίμα, το οποίο μεταφέρει το χημικά στον εγκέφαλο και σε άλλα όργανα σε όλο το σώμα. Αν η κάνναβη προσλαμβάνεται με την τροφή ή ποτό απορροφάται με πιο αργούς ρυθμούς. Ωστόσο με την κατάποση, το THC δρα σε συγκεκριμένα μόρια στα κύτταρα του εγκεφάλου, τα οποία ονομάζονται υποδοχείς κανναβινοειδών. Οι υποδοχείς αυτοί ενεργοποιούνται συνήθως από χημικά παρόμοια με το THC που εμφανίζονται φυσικά στο σώμα και αποτελούν μέρος ενός δικτύου επικοινωνίας που ονομάζεται το ενδοκανναβινοειδές σύστημα. Αυτό το σύστημα παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην φυσιολογική ανάπτυξη και λειτουργία του εγκεφάλου.  Η υψηλότερη πυκνότητα των κανναβινοειδών υποδοχέων βρίσκεται σε τμήματα του εγκεφάλου που επηρεάζουν την ευχαρίστηση, τη μνήμη, τη σκέψη, τη συγκέντρωση, το χρόνο, την αισθητηριακή αντίληψη, και τη συντονισμένη κίνηση.

Η κάνναβη διεγείρει το ενδοκανναβινοειδές σύστημα προκαλώντας αίσθημα ευφορίας και ταυτόχρονα αλλαγές στην αντίληψη και τη διάθεση, διαταραχή του συντονισμού, δυσκολία σκέψης και επίλυσης προβλημάτων και διαταραχές στη μάθηση και στη μνήμη. 

Η κάνναβη επηρεάζει επίσης την ανάπτυξη του εγκεφάλου και όταν χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό από τους νέους, οι επιπτώσεις της στη σκέψη και τη μνήμη μπορεί να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα ή ακόμα και να γίνουν μόνιμες. Σε μια πρόσφατη μελέτη των χρηστών κάνναβης που άρχισαν την χρήση στην εφηβεία παρατηρήθηκε ουσιαστική μείωση συνδεσιμότητας μεταξύ των περιοχών του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη μάθηση και τη μνήμη.  Μια μεγάλη μακροχρόνια μελέτη στη Νέα Ζηλανδία έδειξε ότι οι άνθρωποι που ξεκίνησαν να καπνίζουν μαριχουάνα σε μεγάλο βαθμό στην εφηβεία τους, έχασαν κατά μέσο όρο 8 βαθμούς στο IQ μεταξύ των ηλικιών 13 και 38 ετών. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι, οι χαμένες νοητικές ικανότητες, δεν έχουν αποκατασταθεί πλήρως σε όσους σταματήσουν το κάπνισμα ως ενήλικες. Η μελέτη κατέδειξε ότι στα άτομα που ξεκίνησαν το κάπνισμα μαριχουάνας στην ενήλικη ζωή δεν σημειώθηκαν σημαντικές μειώσεις στο IQ τους.

Η οξεία τοξικότητα της κάνναβης είναι πολύ χαμηλή και δεν έχουν τεκμηριωθεί καθόλου κίνδυνοι υπερδοσολογίας. Παρ’ όλα αυτά, το Τμήμα Παρακολούθησης (ΕΚΤΕΠΝ), το οποίο παρακολουθεί και συλλέγει στοιχεία για τους θανάτους που σχετίζονται με τις παράνομες ουσίες εξάρτησης από το 2004, για το έτος 2012 κατέγραψε οκτώ θανάτους σχετιζόμενους με ουσίες εξάρτησης. Κατά την τοξικολογική εξέταση από τις σωρούς των θανόντων, σε τρεις από αυτούς ανιχνεύτηκε κάνναβη (ΕΚΤΕΠΝ, 2013).

Ιατρική κάνναβη είναι η κάνναβη που χρησιμοποιείται για ιατρικούς σκοπούς. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας της των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής όσον αφορά την ιατρική χρήση της κάνναβης, το FDA (Food and Drug Administration) των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής διενήργησε έρευνες σε μεγάλο αριθμό ασθενών με στόχο να αξιολογήσει τα οφέλη και τους κινδύνους της ιατρικής κάνναβης και κατέληξε ότι δεν υπάρχουν αρκετά πειστικά στοιχεία τα οποία να καταδεικνύουν ότι τα ευεργετήματα της μαριχουάνας υπερισχύουν των κινδύνων στους ασθενείς.

Επιπρόσθετα, ένα φάρμακο για να θεωρείται νόμιμο, πρέπει να εμπεριέχει ακριβή, συγκεκριμένα και  μετρήσιμα συστατικά σε κάθε μονάδα (ταμπλέτα, ένεση κτλ). Αυτή η σταθερότητα επιτρέπει στους ιατρούς να καθορίσουν την δοσολογία και την συχνότητα ενός φαρμάκου. Τα φυτά της μαριχουάνας περιέχουν εκατοντάδες χημικές ουσίες οι οποίες μπορεί να έχουν διαφορετικά αποτελέσματα τα οποία διαφέρουν από φυτό σε φυτό.  Για τους πιο πάνω λόγους η χρήση της κάνναβης ως φάρμακο είναι πολύ δύσκολο να αξιολογηθεί (US Department of Health, 2012).  

Παρόλα αυτά, υπάρχουν φαρμακευτικά σκευάσματα με βάση την τετραυδροκανναβινόλη η τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί από διάφορες αρχές τόσο της Αμερικής όσο και άλλων χωρών και συνταγογραφουνται σε ασθενείς.

Η βιομηχανική «κλωστική» κάνναβη παρασκευάζεται από φυτά που ανήκουν στην οικογένεια των Cannabaceae.  Σε αντίθεση με την γνωστή κάνναβη, η «κλωστική» κάνναβη δεν χρησιμοποιείται για ψυχαγωγικούς (ευφορικούς) σκοπούς αφού η περιεκτικότητα της σε τετραυδροκανναβινόλη, την δραστική ψυχοτρόπο ουσία είναι πολύ χαμηλή και συγκεκριμένα μέχρι 0.2% σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της Νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  

Σημειώνεται για σκοπούς σύγκρισης, ότι η περιεκτικότητα της κάνναβης που χρησιμοποιείται για ψυχαγωγικούς σκοπούς φτάνει και μέχρι 16%. Μέχρι σήμερα η κλωστική (βιομηχανική) κάνναβη δεν μπορούσε να καλλιεργηθεί στην Κύπρο, λόγω της βοτανικής της συγγένειας με την cannabis sativa, η οποία σύμφωνα με τον Περί Ναρκωτικών Φαρμάκων και Ψυχοτρόπων Ουσιών Νόμου, είναι απαγορευμένη. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η κοινοτική νομοθεσία ρυθμίζει την εισαγωγή σπόρων κάνναβης για καλλιέργεια στη βάση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου, ζητώντας παράλληλα από τα κράτη μέλη να εγκαθιδρύσουν μηχανισμούς ελέγχου και αδειοδότησης.

Η Αρχή Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, έχει τροχοδρομήσει την τροποποίηση του «Περί Ναρκωτικών Φαρμάκων και Ψυχοτρόπων Ουσιών Νόμου», έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει το Ευρωπαϊκό κεκτημένο και τους σχετικούς κανονισμούς, όπου η καλλιέργεια βιομηχανικής (κλωστικής) κάνναβης επιτρέπεται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, που θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν μηχανισμούς παρακολούθησης και ελέγχου.

Συχνές ερωτήσεις για τη νομοθεσία του νάρκοτεστ

Η Αρχή αντιμετώπισης εξαρτήσεων Κύπρου (ΑΑΕΚ) έχει σκοπό μεταξύ άλλων την λήψη μέτρων πρόληψης χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών που σε αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο για τους ίδιους τους χρήστες αλλά και για την κοινωνία.  Το Νάρκοτεστ έχει υιοθετηθεί σαν τέτοιο μέτρο το οποίο αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά στην μείωση των δυστυχημάτων και ιδιαίτερα των θανατηφόρων δυστυχημάτων.  Από το 2014 μέχρι και το 2016 στην Κύπρο καταγράφηκαν 17 θάνατοι από οδικά δυστυχήματα στα οποία ανιχνευθήκαν παράνομες ουσίες στους οδηγούς. Συγκεκριμένα, για το έτος  2014, δύο θάνατοι για το  2015 εννέα θάνατοι και για το 2016 πέντε θάνατοι. Στόχος της εφαρμογής του είναι η δημιουργία ασφαλέστερου οδικού δικτύου. Η υφιστάμενη νομοθεσία δεν εξετάζει θέματα κατοχής ή εμπορίας αλλά ΜΟΝΟ την οδήγηση υπό την επήρεια Ναρκωτικών ουσιών.

Ο Νόμος προβλέπει την επί τόπου λήψη δείγματος σάλιου για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να διαπιστωθεί κατά πόσο ο οδηγός τελεί υπό την επήρεια κάνναβης, κοκαΐνης, οπιοειδών και αμφεταμινών. Σε περίπτωση που η προκαταρκτική εξέταση ανιχνεύσει ναρκωτικά στο δείγμα σάλιου επιβάλλεται δεύτερη επί τόπου παραχώρηση δείγματος σάλιου με σκοπό την εργαστηριακή εξέταση του, για επιβεβαίωση της προκαταρκτικής. Οποιοδήποτε πρόσωπο αρνείται ή αποφεύγει να παράσχει δείγμα σάλιου είναι ένοχο αδικήματος. 

Οι παραβάτες, σε περίπτωση καταδίκης, υπόκεινται σε ποινή φυλάκισης μέχρι τρία έτη και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες πεντακόσια ευρώ ή και στις δυο αυτές ποινές. 

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης των Ναρκωτικών και της Τοξικομανίας (ΕΚΠΝΤ), διεξήγαγε 5χρονο ερευνητικό πρόγραμμα αναφορικά με την οδήγηση υπό την επήρεια των ναρκωτικών, του αλκοόλ και των φαρμάκων σε 18 χώρες της Ε.Ε. Στα πλαίσια του εν λόγω προγράμματος ελέγχθηκαν πέραν των 50 χιλιάδων οδηγών (ΕΚΠΝΤ, 2012).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος διαφάνηκε ότι μεταξύ των τραυματιών ή των νεκρών οδηγών, η πιο συχνά ανιχνευόμενη ουσία ήταν η αλκοόλη (από μόνη της), και η αλκοόλη σε συνδυασμό με άλλες παράνομες ουσίες.  Η ανίχνευση μόνο παράνομων ουσιών δεν αποτελούσε συχνό φαινόμενο. Η συχνότερα ανιχνευόμενη ουσία σε τραυματίες ή νεκρούς μετά την αλκοόλη ήταν η Τετραϋδροκανναβινόλη (THC).

Το ΕΚΠΝΤ, με βάσει το αναφερόμενο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα, μετά από αξιολόγηση κόστους-οφέλους κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εφαρμογή των ελέγχων Νάρκοτεστ στον δρόμο μέσω της χρήσης  σάλιου είναι οικονομικά συμφέρουσα.

Αναφέρει επίσης ότι η αποτελεσματικότητα του Νάρκοτεστ εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Ένας σημαντικός παράγοντας βάση της έρευνας του ΕΚΠΝΤ είναι οι ποινές οι οποίες θα επιβληθούν. Ο συνδυασμός της στέρησης της άδειας οδήγησης με θεραπεία και αποκατάσταση αποτελεί το αποτελεσματικότερο αποτρεπτικό μέτρο ενώ η στέρηση της άδειας οδήγησης για περίοδο 3-12 μηνών αποτελεί το δεύτερο πιο αποτελεσματικό αποτρεπτικό μέτρο και αυτό περισσότερο από τη φυλακή ή τα πρόστιμα.

Κατά την ετοιμασία του νομοσχεδίου καθώς και την συζήτηση του στην Βουλή πριν την ψήφιση του, είχε ληφθεί η γνώμη της εισαγγελίας για την συνταγματικότητα του νομοσχεδίου. 

Όσον αφορά την αναφορά στο γενετικό υλικό που περιέχει το σάλιο, στην νομοθεσία υπάρχουν πρόνοιες για την καταστροφή του. Η καταστροφή του σάλιου με αρνητική ένδειξη γίνεται άμεσα. Η καταστροφή του σάλιου με θετική ένδειξη γίνεται μετά την επιβεβαιωτική ανάλυση στο Γενικό Χημείο του Κράτους και μετά από ένα μήνα από την ενημέρωση του οδηγού για το αποτέλεσμα.

Υπάρχουν και άλλα φάρμακα τα οποία επηρεάζουν την οδήγηση όπως ηρεμιστικά, αντιψυχωσικά, οποιοειδή, αναλγητικά κλπ. Σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, Σκανδιναβικές χώρες, Ηνωμένες πολιτείες απαγορεύουν την οδήγηση κάτω από την επήρεια συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Στην Κύπρο, βάση των στατιστικών δεδομένων που προέκυψαν από εξετάσεις δειγμάτων από τροχαία θανατηφόρα δυστυχήματα, θεωρήθηκε προτεραιότητα η εφαρμογή του Νάρκοτεστ.

Σε μεταγενέστερο στάδιο, αν προκύψει ανάγκη, ίσως εξεταστεί η συμπερίληψη και συνταγογραφούμενων φαρμάκων κάτω από τον περί οδικής ασφάλειας νόμο. Στο στάδιο αυτό είναι αναγκαία η ενημέρωση των ασθενών από τους θεράποντες ιατρούς για τη επίδραση του συνταγογραφούμενου φαρμάκου στην ικανότητα οδήγησης.

H χρήση η κάνναβης στην Κύπρο είναι παράνομη. Δεν υπάρχει νόμιμη κάνναβη στην Κύπρο. Τονίζεται ότι στις χώρες που επιτρέπεται η χρήση της ιατρικής κάνναβης, η παρουσία Τετραϋδροκανναβινόλης (THC) κατά την οδήγηση είναι παράνομη.

Έρευνες έχουν δείξει αρνητικές επιδράσεις της κάνναβης στους οδηγούς, συμπεριλαμβανομένου του ανεπαρκούς χρόνου αντίδρασης, της αλλαγής της προσοχής στο δρόμο και την αδυναμία του οδηγού να οδηγήσει σε ευθεία. Για τον λόγο αυτό, χρησιμοποιείται ο νόμος μηδενικής ανοχής για την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών. Αυτό σημαίνει ότι ένα πρόσωπο μπορεί να αντιμετωπίσει κατηγορίες για οδήγηση υπό την επήρεια εάν υπάρχει οποιδήποτε ποσότητα ναρκωτικού στον οργανισμό του.

Η ταυτόχρονη χρήση αλκοόλ με κάνναβη προκαλεί αυξημένα τα συμπτώματα αυτά.

Το μικρό χρονικό διάστημα εφαρμογής του Νάρκοτεστ δεν επιτρέπει την ερμηνεία οποιοδήποτε δεδομένων και εξαγωγή ασφαλή συμπερασμάτων εφόσον οι έλεγχοι Νάρκοτεστ δεν  γίνονται σε όλους τους οδηγούς. Οι ελέγχοι  διεξάγονται στοχευμένα σε οδηγούς οι οποίοι οδηγούν επικίνδυνα ή παρουσιάζουν ενδείξεις και συμπτώματα χρήσης ναρκωτικών ουσιών.όπως για παράδειγμα την έλλειψη ικανότητας οδήγησης σε ευθεία γραμμή.  

Η εφαρμογή του Νάρκοτεστ δύναται να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγονται στην οδήγηση υπό την επήρεια, ενώ η καταγραφή των σχετικών στατιστικών δεδομένων και η παρακολούθηση του φαινομένου οδήγησης υπό την επήρεια παράνομων ουσιών θα επιτρέψει τον σχεδιασμό τεκμηριωμένων και αποτελεσματικών μέτρων και προγραμμάτων αντιμετώπισης του φαινομένου.

Η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του Νάρκοτεστ στην Κύπρο θα αξιολογηθεί μετά την εφαρμογή του για κάποιο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εν λόγω αξιολόγησης, η Αρχή Αντιμετώπισης εξαρτήσεων Κύπρου δύναται να εισηγηθεί μέτρα για την βελτίωση της Νομοθεσίας.

 

 

Συχνές ερωτήσεις για το αλκοόλ

Η Αρχή αντιμετώπισης εξαρτήσεων Κύπρου (ΑΑΕΚ) έχει σκοπό μεταξύ άλλων την λήψη μέτρων πρόληψης χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών συμπεριλαμβανομένου και του αλκοόλ  που μπορεί να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο για το άτομο αλλά και για τους γύρω του και την κοινωνία ευρύτερα.  Μέσα από το Σχέδιο Δράσης 2017-2020 η Αρχή Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου προωθεί στόχους όπως την καθυστέρηση της ηλικίας της πρώτης χρήσης αλκοόλ, τη μείωση και ελαχιστοποίηση των ποσοτήτων κατανάλωσης ανάμεσα σε εφήβους που ενδεχομένως ήδη πίνουν, τη μείωση της βλάβης που υπέστησαν τα παιδιά που ζουν με οικογένειες που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το αλκοόλ όπως επίσης και την προστασία της εγκύου και του αγέννητου παιδιού. Οι στόχοι αυτοί μπορούν να επιτευχθούν μέσα από διάφορες δράσεις όπως για παράδειγμα:

  • την εφαρμογή εντατικών ελέγχων σε χώρους αναψυχής όπου συχνάζουν ανήλικα άτομα, και σε υποστατικά που πωλούν αλκοόλ κοντά σε σχολεία που φοιτούν μαθητές ηλικιών 15-18,
  • την ρύθμιση της υφιστάμενης νομοθεσίας για την πώληση αλκοολούχων ποτών με την ενσωμάτωση νέων μέτρων που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης των πωλητών και κατ’ επέκταση τη μείωση της προσβασιμότητας και διαθεσιμότητας του αλκοόλ ανάμεσα στα παιδιά και τους νέους.
  • την εκπαίδευση στην υπεύθυνη πώληση και διάθεση αλκοόλ  & καλές πρακτικές μείωσης της βλάβης  για επαγγελματίες φιλοξενίας και διοργανωτές φεστιβάλ και εκδηλώσεων για νέους,
  • την  παροχή στήριξης μέσα από συμβουλευτικές υπηρεσίες ή και εναλλακτικές δραστηριότητες σε παιδιά και τις οικογένειες τους που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το αλκοόλ ή και άλλες ουσίες εξάρτησης,
  • την παροχή εκπαιδεύσεων οργανωμένων συνόλων νεολαίας σε θέματα πρόληψης για παρεμβάσεις από νέους για τους νέους,
  • τη διοργάνωση εκστρατειών ευαισθητοποίησης  από τα ίδια τα παιδιά για τα παιδιά στο περιβάλλον του σχολείου τους και στην  κοινότητα,
  • την παροχή εκπαιδεύσεων γονέων σε γονικές δεξιότητες και στην αντιμετώπιση προκλητικών συμπεριφορών,
  • την παροχή σύντομων παρεμβάσεων και παραπομπή σε υποστηρικτικές υπηρεσίες εγκύων και θηλαζουσών γυναικών που καταναλώνουν αλκοόλ

 

Οι αλλαγές που παρατηρούνται στα πρότυπα κατανάλωσης ανάμεσα στους έφηβους, και ειδικότερα η αύξηση που σημειώθηκε στη βαριά επεισοδιακή κατανάλωση όπως και η εύκολη προσβασιμότητα στο αλκοόλ από τους ανήλικους, αποτελούν λόγο ιδιαίτερης ανησυχίας στην Κύπρο. Με βάση τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας ανάμεσα στον Μαθητικό Πληθυσμό σχετικά με το Αλκοόλ και τα άλλα Ναρκωτικά (ESPAD) του 2015, φαίνεται ότι  το αλκοόλ αποτελεί την πιο δημοφιλή ουσία ανάμεσα στους νέους ηλικίας 16 ετών. Σχεδόν τέσσερις στους πέντε μαθητές (88%) ανέφεραν ότι έχουν εύκολη πρόσβαση στο αλκοόλ, ποσοστό που υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο  (78%). Το φαινόμενο της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ σε μια περίσταση παρουσιάστηκε κυρίως στην Αυστρία, στην Κύπρο και στη Δανία όπου σχεδόν ένας στους δύο μαθητές ανέφερε να κατανάλωσε 5+ ποτά σε μια περίσταση κατά τις τελευταίες 30 μέρες. Στην Κύπρο τα ποσοστά είναι αρκετά υψηλά, με 57% και 45% ανάμεσα στα αγόρια και στα κορίτσια αντίστοιχα. Τα ποσοστά αυτά αποτελούν σημαντικό λόγο ανησυχίας αφού παρατηρείται επίσης μια ανοδική τάση από την προηγούμενη έρευνα του 2011, με αύξηση κατά 1% στα αγόρια (56%) και κατά 11% (34%) στα κορίτσια.

Τα στοιχεία αυτά επαληθεύτηκαν και από τα αποτελέσματα της έρευνας των δοκιμαστικών αγορών που πραγματοποιήθηκε από το ΠΑ.ΚΕ.ΠΕ του Πανεπιστημίου Κύπρου το 2015 για την Αρχή Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου. Γενικός στόχος της εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος των «Δοκιμαστικών Αγορών» ήταν η διερεύνηση του επιπέδου συμμόρφωσης των πωλητών αλκοολούχων ποτών σε ότι αφορά στο κατώτατο όριο ηλικίας πώλησης αλκοολούχων ποτών και η εκπαίδευση προσωπικού σε υποστατικά που πωλούν ή και σερβίρουν αλκοόλ στις επαρχίες Λευκωσίας και Λεμεσού, με στόχο την πιστή εφαρμογή της νομοθεσίας. Στη μεγάλη πλειονότητα των 200 επισκέψεων, δεν διαπιστώθηκε οποιαδήποτε αντίδραση, αλλά υπήρξε εκδήλωση πρόθεσης για πώληση αλκοολούχου ποτού. Σε μόνο 11 περιπτώσεις από τις 200 (5.5%) ζητήθηκε, είτε η προφορική επιβεβαίωση, είτε η επίδειξη ταυτότητας που θα ήταν η αναμενόμενη αντίδραση.

Ο Περί «Πώλησης Οινοπνευματωδών Ποτών» Νόμος Κεφ. 144, περιέχει μεταξύ άλλων πρόνοιες για το όριο ηλικίας κατανάλωσης και διάθεσης αλκοόλ, για τη διάθεση αλκοόλ σε άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση μέθης, τη διαδικασία αδειοδότησης για την πώληση αλκοόλ και τα ωράρια λειτουργίας των υποστατικών που πωλούν αλκοόλ. Σύμφωνα με το Νόμο, «…Η πώληση, η διάθεση ή η χορήγηση αλκοολούχων ποτών σε πρόσωπα κάτω των 17 χρόνων και σε πρόσωπα που βρίσκονται σε κατάσταση μέθης είναι παράνομη. Οποιοσδήποτε επιχειρηματίας ή διευθυντής μαγαζιού πωλεί, διαθέτει ή χορηγεί αλκοόλ σε άτομα κάτω των 17 ή σε μεθυσμένα άτομα, θεωρείται ένοχος αδικήματος και η ποινή μπορεί να περιλαμβάνει πρόστιμο ή φυλάκιση, ακόμα και κατάσχεση των ποτών κατόπιν απόφαση Δικαστηρίου. Το Δικαστήριο μπορεί επίσης επιπρόσθετα με οποιαδήποτε άλλη ποινή να διατάξει για την κατάσχεση και ακύρωση της άδειας του προσώπου».

Μέσα στα πλαίσια της Εθνικής Στρατηγικής το ΑΣΚ σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών επεξεργάστηκε και ενσωμάτωσε στο προσχέδιο του τροποποιητικού Νόμου ΚΕΦ. 144 περί «Πώλησης Οινοπνευματωδών Ποτών » τις πιο κάτω αλλαγές ή και προσθήκες, με στόχο τη διευκόλυνση του έργου της Αστυνομίας Κύπρου για εφαρμογή των ελέγχων στα υποστατικά που πωλούν η και διαθέτουν αλκοόλ. Τα νέα μέτρα που ενσωματώθηκαν στην νομοθεσία έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης των πωλητών και κατ’ επέκταση τη μείωση της προσβασιμότητας και διαθεσιμότητας του αλκοόλ ανάμεσα στα παιδιά και τους νέους.

• παροχή εκπαίδευσης  των πωλητών όσον αφορά στην υπεύθυνη πώληση και σερβίρισμα αλκοολούχων ποτών, συνδεόμενη με διαδικασία αδειοδότησης

• ερμηνεία της μέθης και ενσωμάτωσης της στην εκπαίδευση της υπεύθυνης πώλησης

• ανάπτυξη ενός έγκυρου και ξεκάθαρου συστήματος ελέγχου

• επιβολή πιο αποτρεπτικών ποινών (μέχρι και 3000 ευρώ χρηματική εξώδικη ποινή σε περίπτωση πώλησης σε άτομα κάτω του ορίου ηλικίας που προνοεί ο νόμος)

• επικοινωνία των αποτελεσμάτων του ελέγχου εφαρμογής του νόμου στους πωλητές αλκοολούχων ποτών και ιδιοκτήτες υποστατικών και δημοσίευση παραβιάσεων ετησίως στην ιστοσελίδα της Αστυνομίας Κύπρου

• Κατάλογος πωλητών αλκοολούχων ποτών και ιδιοκτητών των υποστατικών που πωλούν οινοπνευματώδη θα δημοσιεύεται κατόπιν έκδοσης διατάγματος του Υπουργού Εσωτερικών, με τις ανά έτος τροποποιήσεις, στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.

• Αλλαγή του ορίου ηλικίας πρόσβασης και κατανάλωσης του αλκοόλ από 17 στα 18 χρόνια.

Νοείται ότι  οι προτεινόμενες  τροποποιήσεις ενδέχεται να αλλάξουν ή και να ζητηθεί ενσωμάτωση σχετικών κανονισμών, σε επίπεδο Βουλής των Αντιπροσώπων.

 

 

 

Συχνές ερωτήσεις για το κάπνισμα

Ναι. Οι αρμοδιότητες όλων των εμπλεκομένων φορέων οι οποίοι διενεργούν ελέγχους σε υποστατικά, και των οποίων ο ρόλος επεκτείνεται και στον τομέα της απαγόρευσης του καπνίσματος, εμπίπτουν στο πλαίσιο των προνοιών του περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμου του 2017 και σχετικών Κανονισμών, καθώς επίσης και των περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμων του 1997 έως 2017.

Ο περιβαλλοντικός καπνός περιέχει πέραν των 4,000 χημικών ουσιών, συμπεριλαμβανομένων 69 γνωστών στους ειδικούς καρκινογόνων ουσιών όπως το αρσενικό, την βενζίνη και το κάδμιο.  Δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο έκθεσης στον περιβαλλοντικό καπνό, ο οποίος αποδεδειγμένα επηρεάζει αρνητικά το καρδιοαγγειακό σύστημα, και αποτελεί αιτία τόσο της καρδιοπάθειας όσο και του καρκίνου στους ενήλικες.  Υπάρχουν επίσης ισχυρές επιστημονικές ενδείξεις ότι ο περιβαλλοντικός καπνός μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλικό, άσθμα και χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια στους ενήλικες, χειροτερεύοντας όλες τις υφιστάμενες αναπνευστικές διαταραχές.  Στα παιδιά και τους νεαρούς ενήλικες, ο περιβαλλοντικός καπνός είναι ιδιαίτερα επιβλαβής, και μπορεί να προκαλέσει μέχρι θάνατο (sudden infant death syndrome), οξείες αναπνευστικές διαταραχές, ασθένεια μέσου ωτός και πολύ σοβαρό άσθμα.  Επίσης, τα παιδιά που βλέπουν ενήλικες να καπνίζουν γίνονται τα ίδια πιο συχνά καπνιστές.

Πιο κάτω παρατίθενται οι συχνότερες ερωτήσεις για την εφαρμογή του ελέγχου του καπνίσματος στην χώρα μας. Η διενέργεια ελέγχων και εκστρατειών ελέγχου για το κάπνισμα, έχει στόχο την καλύτερη και πιο αποτελεσματική διεξαγωγή τους, με γνώμονα την προστασία της υγείας. 

 

 

Εξουσιοδοτημένος λειτουργός σημαίνει:

  • μέλος της Αστυνομίας Κύπρου,
  • λειτουργός του Τμήματος Τελωνείων,
  • Υγειονομικός Επιθεωρητής ή Υγειονομικός Λειτουργός του Τμήματος Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας,
  • Υγειονομικός Λειτουργός των Δήμων ή άλλο εξουσιοδοτημένο από το δημοτικό συμβούλιο πρόσωπο
  • Επιθεωρητής των Κοινοτικών Συμβουλίων,
  • λειτουργός της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή
  • Επιθεωρητής Εργασίας του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας
  • Λειτουργός του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού˙
  1. Να εισέρχεται σε χώρο απαγόρευσης του καπνίσματος προς διατήρηση των διατάξεων του Νόμου.
  2. Να εκδίδει ειδοποίηση εξώδικου προστίμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου

Όχι - ισχύει για καπνικά προϊόντα, νέα καπνικά προϊόντα, φυτικά προϊόντα για κάπνισμα, η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου, ναργιλέ και μη καπνιζόμενου προϊόντος καπνού.

  1. Το κάπνισμα απαγορεύεται σε όλους τους χώρους απαγόρευσης του καπνίσματος ως ακολούθως: «χώρος απαγόρευσης καπνίσματος» σημαίνει κάθε εσωτερικό ή κλειστό χώρο δημοσίου κτιρίου, χώρο κρατικών ή ημικρατικών υπηρεσιών, χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, πανεπιστήμιο, σχολής ή άλλου εκπαιδευτικού ιδρύματος ή εκπαιδευτηρίου, αεροδρομίου, λιμανιού, νοσοκομείου, περιλαμβανομένου αγροτικού υγειονομικού κέντρου και εξωτερικού ιατρείου, δημόσιας ή ιδιωτικής στέγης για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρίες, ιδιωτικής κλινικής, ιδιωτικού ιατρείου, ιδιωτικού οδοντιατρείου, ιδιωτικού φαρμακείου, κινηματογράφου, θεάτρου, αίθουσας προβολής βίντεο ή ψηφιακών δίσκων, μουσείου, πινακοθήκης, αίθουσας συναυλιών, πολιτιστικού κέντρου, δημόσιας βιβλιοθήκης,  αθλητικού χώρου, ξενοδοχείου, εργοστασίου ή άλλου υποστατικού παρασκευής ή συσκευασίας και/ή πώλησης τροφίμων, αίθουσας ετοιμασίας φαγητών, ανελκυστήρα, δημόσιων αποχωρητηρίων, εμπορικού κέντρου, σωματείου ή λέσχης, ανεξάρτητα από το αν η είσοδος είναι ελεύθερη ή επιτρέπεται μόνο για τα μέλη, περιπτέρου, πρακτορείου στοιχημάτων, σφαιριστηρίου, αίθουσας μπιλιάρδου, χώρου εκδηλώσεων για ανηλίκους, συμπεριλαμβανομένων των παιδότοπων και άλλων οργανωμένων χώρων συνάθροισης παιδιών, καφετερίας διαδικτύου, καφενείου και κέντρου αναψυχής που περιλαμβάνει  μεταξύ άλλων εστιατόριο, καφετερία, μπαρ, καμπαρέ, κέντρο δεξιώσεων, δισκοθήκη, χορευτικό κέντρο ή άλλου κέντρου αναψυχής, κουρείου και κομμωτηρίου˙
  2. Σε όχημα δημόσιας χρήσης (λεωφορείο, ταξί κ.λ.π)
  3. Σε όχημα ιδιωτικής χρήσης στο οποίο επιβαίνει ανήλικο άτομο (κάτω των 18 ετών)
  4. Σε όλους τους χώρους εργασίας (δεν απαγορεύεται η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου για σκοπούς δοκιμής στα ειδικά καταστήματα πώλησης τους), περιλαμβανομένων των διαδρόμων, ανελκυστήρων, κοινών εγκαταστάσεων, αποχωρητηρίων, αποδυτηρίων, αιθουσών αναμονής κ.α.
  5. Όπου ο διαχειριστής ή ο ιδιοκτήτης οποιουδήποτε ανοικτού εξωτερικού χώρου απαγορεύει το κάπνισμα στο χώρο αυτό.

 

Επιπρόσθετα απαγορεύεται στους ανοικτούς εξωτερικούς χώρους των:

  • ιδιωτικών ή δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων Προδημοτικής, Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής  Εκπαίδευσης.
  • νοσοκομείων, συμπεριλαμβανομένου αστικού ή αγροτικού κέντρου υγείας, εκτός από καθορισμένους ανοικτούς εξωτερικούς χώρους, οι οποίοι υποδεικνύονται από τη διεύθυνση του νοσοκομείου ή του κέντρου υγείας και σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να βρίσκονται σε είσοδο ή έξοδο του νοσοκομείου ή του κέντρου υγείας˙ και 
  • χώρων εκδηλώσεων για ανηλίκους, συμπεριλαμβανομένων παιδότοπων και άλλων οργανωμένων χώρων συνάθροισης παιδιών. 
  • Σε όλους τους ανοικτούς εξωτερικούς χώρους εκτός όσων αναφέρονται πιο πάνω.
  • Σε ειδικούς στη βάση προδιαγραφών εσωτερικούς ή κλειστούς χώρους που θα δημιουργηθούν μόνο στο χώρο αναμονής των επιβατών που βρίσκονται υπό επιβίβαση σε αεροδρόμιο ή λιμάνι της Δημοκρατίας, στους οποίους απαγορεύεται ή είσοδος σε ανήλικα πρόσωπα, εκτός εάν η διεύθυνση των αεροδρομίων ή λιμένων αυτών εφαρμόζει πολιτική πλήρους απαγόρευσης του καπνίσματος.
  • Σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους καπνιστών σε ξενοδοχεία (cigar lounge), που διαθέτουν αυτόνομο και ανεξάρτητο σύστημα εξαερισμού και κλιματισμού, στη βάση προδιαγραφών που καθορίζονται από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, νοουμένου ότι στους χώρους αυτούς δεν σερβίρεται φαγητό και απαγορεύεται η είσοδος σε πρόσωπα ηλικίας κάτω των δεκαοχτώ (18) ετών και σε έγκυες γυναίκες.
  • Σε ειδικά διαμορφωνομένους ορόφους ή δωμάτια για καπνιστές σε ξενοδοχεία, που διαθέτουν αυτόνομο και ανεξάρτητο σύστημα εξαερισμού και κλιματισμού, στη βάση προδιαγραφών που καθορίζονται από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

 

«Ανοικτός εξωτερικός χώρος» σημαίνει κάθε χώρο που δεν είναι εσωτερικός ή κλειστός και διαθέτει επαρκή φυσική οξυγόνωση.

Επαρκής φυσική οξυγόνωση υπάρχει σε κάθε χώρο ο οποίος:

  • δεν καλύπτεται από στέγη, μόνιμη ή προσωρινή
  • καλύπτεται από στέγη, έχει μόνιμα ανοικτή τουλάχιστον μια πλευρά, που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο είκοσι τοις εκατόν (20%) των συνολικών περιμετρικών τοίχων ή πλευρών του συγκεκριμένου ανοικτού εξωτερικού χώρου∙

Σε αυτή τη περίπτωση, το κάπνισμα στον ανοικτό εξωτερικό χώρο όπως περιγράφεται πιο πάνω, επιτρέπεται μόνο αν υπάρχει μόνιμη εγκατάσταση διαχωρισμού των δύο χώρων, οι οποίοι δύναται να συνδέονται μεταξύ τους με θύρα που κλείνει αυτόματα ή με διπλή θύρα.

Όμως, στην περίπτωση που ο ανοικτός εξωτερικός χώρος είναι πλήρως ανοικτός  ή διαθέτει μόνιμα ανοικτή μία τουλάχιστον πλευρά και εφόσον αυτό απαιτείται, επιπλέον τόσο πρόσθετο μόνιμο άνοιγμα ώστε αθροιστικά να προκύπτει συνολικό μόνιμο άνοιγμα, το οποίο να αντιστοιχεί σε ποσοστό πέραν του τριάντα τοις εκατόν (30%) των συνολικών περιμετρικών τοίχων ή πλευρών του, τότε δεν απαιτείται η εγκατάσταση μόνιμου διαχωρισμού των δύο χώρων.

Ως υπεύθυνος για σκοπούς εφαρμογής της νομοθεσίας για τον έλεγχο του καπνίσματος είναι το άτομο που είναι καταχωρημένος στον φάκελο της εταιρείας ως Διευθυντής.

Στην περίπτωση των Σχολείων, υπεύθυνος είναι ο εκάστοτε Διευθυντής του Σχολείου όσον αφορά στην εφαρμογή της συγκεκριμένης νομοθεσίας, ενώ η διενέργεια των ελέγχων σε αυτά γίνεται από τους εξουσιοδοτημένους λειτουργούς των  Υγειονομικών Υπηρεσιών των Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας.

Ο υπεύθυνος του χώρου απαγόρευσης του καπνίσματος και του χώρου εργασίας, θεωρείται υπεύθυνος για την παράβαση αυτή εκτός αν αποδείξει ότι έλαβε όλα τα απαιτούμενα μέτρα για την αποτροπή του καπνίσματος στο χώρο αυτό.

Νοείται ότι η ειδοποίηση των διωκτικών αρχών από το πιο πάνω πρόσωπο θεωρείται ως ικανοποιητική απόδειξη λήψης των απαιτούμενων μέτρων για την αποτροπή του καπνίσματος.

Επιπρόσθετα φέρει την υποχρέωση να τοποθετεί πινακίδα σε περίοπτη θέση στο χώρο αυτό στην οποία να αναγράφεται ευανάγνωστα και ευδιάκριτα ότι απαγορεύεται το κάπνισμα.

Τέλος, έχει την υποχρέωση να συνεργάζεται με εξουσιοδοτημένο λειτουργό γιατί σε περίπτωση που παρακωλύει, παρεμποδίζει ή παρενοχλεί οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο λειτουργό κατά την άσκηση οποιουδήποτε καθήκοντος ή εξουσίας του ανατίθεται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή των κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού ή αποπειράται να πράξει κάποιο από τα πιο πάνω, είναι ένοχο αδικήματος και σε περίπτωση καταδίκης του υπόκειται σε πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις δύο χιλιάδες ευρώ (€2.000) ή σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες ή και στις δύο αυτές ποινές.

Ναι, απαγορεύεται επιπρόσθετα:

1. Η προμήθεια προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων, νέων προϊόντων καπνού, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού σε ανήλικο πρόσωπο

2. Η δωρεάν διανομή προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων, νέων προϊόντων καπνού, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού∙

3.Η διάθεση ή η προσφορά για διάθεση ή η συμφωνία για διάθεση ή η έκθεση με σκοπό τη διάθεση ή η κατοχή με σκοπό τη διάθεση-

  • προϊόντων καπνού για χρήση από το στόμα∙
  • προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων, νέων προϊόντων καπνού, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού, για τα οποία ο κατασκευαστής δεν συμμορφώθηκε με τις απαιτήσεις του παρόντος Νόμου ή των κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού. Ή
  • σχηματικών απομιμήσεων προϊόντων καπνού∙ ή

4. Η διανομή ή η κατοχή ή η χρήση οποιουδήποτε προϊόντος, όπως σταχτοδοχείο, αναπτήρας, διαφημιστική ομπρέλα, πέννα ή άλλο παρόμοιο διαφημιστικό προϊόν, το οποίο–

  • φέρει λογότυπο καπνικών προϊόντων, ηλεκτρονικών τσιγάρων, νέων προϊόντων καπνού, μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού και φυτικών προϊόντων για κάπνισμα∙ ή
  • έχει σχήμα ή σχέδιο που παραπέμπει σε καπνικά προϊόντα, ηλεκτρονικά τσιγάρα, νέα προϊόντα καπνού, μη καπνιζόμενα προϊόντα καπνού, και φυτικά προϊόντα για κάπνισμα,

με σκοπό την προώθησή καπνικών προϊόντων, ηλεκτρονικών τσιγάρων, νέων προϊόντων καπνού, μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού και φυτικών προϊόντων για κάπνισμα.

4. Η διαφήμιση και/ή η χορηγία προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, καπνού που λαμβάνεται από το στόμα, μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού και φυτικών προϊόντων για κάπνισμα καθώς και ηλεκτρονικών τσιγάρων υπό τη μορφή γραπτού, προφορικού, έντυπου, ραδιοφωνικού, κινηματογραφικού μηνύματος ή μηνύματος των υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας.

4. Η πώληση καπνού από αυτόματες μηχανές πώλησης.


 

  1. Εξώδικη ρύθμιση με την έκδοση ειδοποίησης εξώδικου προστίμου για αδικήματα που αναφέρονται στον Πίνακα VII του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου.
  2. Ο Προϊστάμενος Υγειονομικών Υπηρεσιών μπορεί να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο μέχρι και 850 ευρώ
  3. Σε περίπτωση καταδίκης, χρηματική ποινή μέχρι 2,000 ευρώ ή ποινή φυλάκισης μέχρι έξι (6) μήνες ή και τις δύο (2) ποινές.
  4. Το Δικαστήριο δύναται, μετά από αιτιολογημένη αίτηση οποιουδήποτε εξουσιοδοτημένου λειτουργού, να προβαίνει στην έκδοση διατάγματος αναστολής λειτουργίας οποιασδήποτε επιχείρησης, η οποία ρυθμίζεται από τον περί Κέντρων Αναψυχής Νόμο του 1985,  όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται, για χρονική περίοδο που δεν υπερβαίνει τις τέσσερις (4)  ημέρες.

 

Με βάση τους περί Εξωδίκου Ρυθμίσεων Αδικημάτων Νόμους, οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί δυνάμει των διατάξεων του περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμου και των Κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού, έχουν την εξουσία για έλεγχο αδικήματος και έκδοση εξώδικης ρύθμισης ως εξής:

 

ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΜΕΝΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΓΙΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ) ΝΟΜΟ ΤΟΥ 2017 ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ (ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ) ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ 2017

A/A

Περιγραφή Αδικήματος

Νόμος

ή Δευτερογενής Νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένων Κανονισμών

Άρθρο/ Κανονισμός

Καθορισμένο

Πρόστιμο

 

1.

 

Κάπνισμα σε χώρο απαγόρευσης του καπνίσματος.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος του 2017.

11

€85

 

2.

 

Κάπνισμα σε οχήματα δημόσιας χρήσης ή ιδιωτικής χρήσης στα οποία επιβαίνουν ανήλικα άτομα.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος του 2017.

12

€85

 

3.

 

Παράλειψη τοποθέτησης πινακίδας σε χώρο απαγόρευσης του καπνίσματος.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος του 2017.

13

€85

 

4.

 

Κάπνισμα σε εσωτερικό ή κλειστό χώρο εργασίας.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος του 2017.

14

€85

 

5.

 

Παρακώλυση λειτουργών στην άσκηση των καθηκόντων τους.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος του 2017.

15

€85

 

6.

 

Παράλειψη τοποθέτησης απαγορευτικής πινακίδας σε χώρο απαγόρευσης του καπνίσματος.

Ο περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος) Νόμος

του 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι περί Προστασίας της Υγείας (Έλεγχος του Καπνίσματος)

Κανονισμοί του 2017.

25

Μόνο σε σχέση με το αδίκημα της παράλειψης τοποθέτησης απαγορευτικής πινακίδας σε χώρο απαγόρευσης του καπνίσματος.

 

 

4

€85

 

 

Για καταγγελίες παραβίασης της νομοθεσίας για το κάπνισμα, επικοινωνήσετε με την Γραμμή του Πολίτη, 1460 (Αστυνομία Κύπρου).

Η δωρεάν γραμμή 1431 δίνει πρόσβαση στα προγράμματα διακοπής του καπνίσματος των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου Υγείας.

Ρώτα την AAEK ανώνυμα

Οι εκδηλώσεις μας